W roku 2020 na rynek weszła druga (B) generacja Opla Mokki, czyli popularnego miejskiego crossovera. Obecnie samochód ten można kupić z drugiej ręki. Sprawdźmy, na co zwrócić uwagę przy poszukiwaniu używanego egzemplarza.
Mokka B jest jednym z pierwszych modeli Opla, jakie wyjechały na drogi po przejęciu niemieckiej marki przez koncern Stelllantis. Ten praktyczny i atrakcyjny pod względem stylistycznym crossover dzieli więc rozwiązania technologiczne m.in. z licznymi modelami Peugeota i Citroena. Trzeba zatem wiedzieć, na co zwracać uwagę, wchodząc na strony, gdzie dostępne są ogłoszenia z Mokką w różnych rocznikach.
Opel Mokka B - potencjalne problemy
W używanych Oplach Mokka B występować mogą uciążliwe usterki. Częste są piszczące hamulce, awarie systemów wspomagania kierowcy, zwłaszcza monitorowania martwego pola, czy też kłopoty z wentylatorem chłodnicy. Naprawa tego ostatniego może być kosztowna. Niektórzy kierowcy zgłaszają problemy z pilotem, który może przypadkowo uruchamiać różne funkcje auta, jak choćby otwieranie szyb.
Jednak elementem, na który trzeba szczególnie uważnie sprawdzić przed zakupem Mokki B, jest silnik 1,2 PureTech. Ta trzycylindrowa turbodoładowana jednostka benzynowa jest wprawdzie bardzo ekonomiczna i zapewnia niezłe osiągi, ale boryka się z poważnymi bolączkami.
Główną spośród nich jest nadmierne zużycie paska rozrządu. Pracuje on w oleju (pasek mokry), co sprawia, że często się wystrzępia, a jego elementy dostają się do układu smarowania, zatykają sitko pompy oleju, a nawet mogą uszkodzić pompę podciśnieniową i spowodować awarię hamulców. Niektóre silniki 1,2 PureTech mają także tendencję do nadmiernego zużywania oleju, co najczęściej jest efektem problemów z pierścieniami tłokowymi lub tulejami cylindrowymi. Na zaworach może też zbierać się nagar, prowadząc do spadku mocy silnika i nieprawidłowej jego pracy. Jak w przypadku wielu doładowanych jednostek, tak i tutaj zdarzają się awarie turbosprężarki, zwłaszcza przy nazbyt agresywnej eksploatacji auta. Do tego wystąpić mogą usterki wtryskiwaczy i innych elementów układu paliwowego.
Opel Mokka B - ważny jest serwis
Problemów z silnikiem 1,2 PureTech oraz innych, jakie zdarzyć się mogą w Oplu Mokka B, można na szczęście stosunkowo łatwo uniknąć, odpowiednio serwisują samochód i eksploatując go odpowiedzialnie. Przede wszystkim trzeba regularnie wymieniać olej - najlepiej co 10 tys. km lub częściej. Bardzo ważna jest kontrola stanu paska rozrządu. Należy unikać długotrwałej jazdy na zimnym silniku. Jeśli pojawiają się objawy poszczególnych usterek, trzeba na nie reagować odpowiednio wcześnie.
Opel Mokka B z rynku wtórnego może okazać się naprawdę fajnym samochodem, który odwdzięczy się bezproblemową eksploatacją. Należy tylko wybrać egzemplarz z dobrze udokumentowaną historią serwisową, a przed zakupem przeprowadzić dokładny przegląd.